Ředitel klubu ke komunikaci s fanoušky
K určitému zlepšení komunikace došlo, ale pořád je co zlepšovat.
Jakou prioritu má komunikace s fanoušky ve vedení klubu?
„Komunikace s fanoušky je opravdu jednou z největších priorit v celkovém vnitřním i vnějším fungování klubu. To fakt není fráze, to je skutečnost. Samozřejmě, není to práce jednoduchá a v silně emočním prostředí jako je fotbal je to práce často i nevděčná, protože fotbal každý z nás vidí svýma očima, podle svých zájmů a potřeb, podle svých subjektivních hodnot, cílů a kriterií. V profesionálním fotbalovém klubu, který je obchodní akciovou společností s konkrétní a rozmanitou strukturou akcionářů, však komunikace s fanoušky nemůže být nějakou lidovou tvořivostí či dokonce snad chaosem. Naopak, musí jít o určitou dělbu práce, a to především v návaznosti na kompetence a odpovědnosti, které platí v naší akciové společnosti.“
To je ale pro fanouška hodně obecné, co to znamená konkrétně?
„Především bych chtěl zdůraznit, že komunikace s fanoušky není jen o diskuzním fóru. To opravdu ne, i když jde o velmi neformální a důležitou komunikační platformu, kterou musíme vylepšit. Jde o celou řadu forem, úrovní a nástrojů každodenní komunikace klubu s fanoušky. Tak jako u jiných klubů, tak i v Bohemce je dnes nejrozšířenější denní zpravodajství o životě klubu, především o sportovním dění kolem prvoligového A-mužstva na hlavní stránce klubových webstránek.
Jde samozřejmě o komunikaci se sdělovacími prostředky, jejichž prostřednictvím se k fanouškům dostávají další porce zpráv, informací a názorů o činnosti klubu. Nelze zapomenout na tištěné materiály, především předzápasový Magazín KLOKAN a ani komunikaci prostřednictvím kamenného a mobilního fanshopu, respektive e-shopu. Ale to je spíše už marketingová a obchodní komunikace s fanoušky a partnery. Pokud jde o tu klasickou komunikaci s fanoušky, především o normálním životě klubu, tak nenahraditelná je forma osobní a průběžné komunikace z očí do očí.“
Právě o tu klasickou komunikaci klubu s fanoušky jde. Došlo dle vašeho názoru od poslední diskuze na toto téma ke zlepšení nebo ne?
„Otevřeně řečeno, v některých aspektech došlo, v jiných aspektech se musíme dál společnými silami snažit o další zlepšování vzájemné komunikace s fanoušky. Ke zlepšení jistě došlo na úrovni komunikace vedení klubu a vedení DFB, kde se díky Vladislavu Suchému a ing. Jakubowiczovi dialog opravdu prohloubil, strukturoval a urychlil. Vlastně má již průběžný a trvalý charakter, takže zprávy se poměrně rychle dostávají k fanouškům nejen přes klub, ale i přes DFB či stránky Bofor a podobně. Zvláště ve starých kauzách a vedených sporech představenstvo klubu a vedení DFB komunikují prakticky každý den, někdy obrazně řečeno od rána do večera.“
A co na úrovni vás zaměstnanců – jak se změnila komunikace s fanoušky?
„Myslím, že změny se projevují postupně, jak se mění i personální obsazení. Jak známo, došlo ke změnám nejen v managementu, ale i v osobách trenérů. To vše má dopad na kvalitu, úroveň a zvyklosti v komunikaci s fanoušky. Každý máme své návyky a každý změnu, často i malou změnu, chápe poněkud jinak, vidí z jiného úhlu pohledu. Dochází pak k různým nedorozuměním, šumům a někdy vulgárnostem. Lidé zkrátka někdy reagují zbytečně podrážděně, bez potřebného nadhledu a kontextu. Je důležité, že nyní v klubu naši fanoušci mají také přímé zastoupení i mezi manažery. Například v osobě obchodně-marketingového ředitele ing. Petra Miky, který je opravdu celoživotním nefalšovaným fanouškem Bohemky. Podobně i mezi dalšími zaměstnanci klubu, jako je technický ředitel Milan Boubín, sportovní sekretář ing. Koubek, ekonom ing. Bořík a podobně. Nebo nový, mladý a talentovaný tiskový mluvčí Tomáš Mutinský, který je současně trenérem mládeže Bohemky. Všichni zaměstnanci tak s fanoušky komunikují nejen po pracovní linii či na webstránkách, ale také neformálně, přátelsky a společensky. Specifickou formou neformální komunikace klubu s fanoušky jsou například oblíbená setkání pod pergolou.“
Takové setkání s fanoušky ale organizuje DFB, nikoliv klub.
„Ne tak docela. Vždy jde o spolupráci s vedením klubu. Podobně jako pravidelná jednání vedení DFB, která se konají v útrobách stadionu v Ďolíčku a jejichž prostřednictvím se nejrůznější informace dostávají k fanouškům. Vždy u takových akcí jde a musí jít o určitou spolupráci s klubem, včetně mé osoby. Jak jsem již uvedl, právě v těchto formách se vzájemná komunikace v posledním období zlepšila a velmi k tomu napomáhají fanoušci, kteří jsou ve vedení DFB – především Vláďa Suchý, dr. Jirát nebo Ludva Provazník (ludvavestec).
Fanoušci kromě trenérů, hráčů a manažerů samozřejmě nejvíce znají a komunikují v klubu prostřednictvím tiskového mluvčího, kterým je nyní Tomáš Mutinský, který nahradil zkušenějšího Jardu Kostla, s nímž dříve úzce spolupracoval, takže potřebnou kontinuitu se podařilo udržet.“
Fanoušci však nechtějí jen kontinuitu, ale i zlepšení, především rychlejší reakce na aktuální události a dění v klubu vůbec.
„Jasně, o to musí jít nám všem. Zde je samozřejmě téměř nenahraditelná role nejen tiskového mluvčího, ale především představenstva a hlavně pak trenérů a hráčů. O jejich názory a argumenty mají fanoušci největší zájem. To je i jinde, například v divadle diváky zajímají herci a režiséři, nikoliv ředitelé, manažeři a další servis. V tom se musíme všichni v českém fotbale zlepšit, tedy i my na Bohemce. Doufám, že v osobě sportovního ředitele Tomáše Požára a nového trenéra Jozefa Webera získá náš klub novou pozitivní energii k nové a průběžné komunikaci s fanoušky. Podobně chceme novou energii vtisknout do modernější komunikace úseku mládeže s fanoušky. I proto byla připravena nová kampaň s médii pro oslovení budoucích fanoušků ve školách a podobně. Nebo se obnovila sekce na klubovém webu pro zahraniční fanoušky v anglickém jazyce, kterou nyní zajišťuje pan Jakubowicz mladší, který díky vysokoškolskému studiu v Anglii ovládá anglický jazyk a nemusí se využívat placený překladatel a podobně. Také využití Facebooku je stále důležitější, a na tom se podílí nejen tiskový mluvčí, ale také například fotograf Pavel Jiřík mladší nebo marketingový manažer Jakub Karlíček a podobně.“
A co vy osobně – kde se nejvíce angažujete v komunikaci s fanoušky?
„V klubech jako je Bohemka to není o prezentaci a popularitě jednoho ředitele. Bohemka není a asi nikdy nebude klubem jednoho muže. Jde o týmovou spolupráci. Právě podpora týmové práce, její propagace a koordinace, to je můj hlavní úkol i v komunikaci s fanoušky. Podobně to vnímá i nejvyšší představitel klubu ing. Jakubowicz jako předseda představenstva, který se osobně podílí na komunikaci klubu s fanoušky, obchodními partnery, médii a dalšími subjekty. Za sebe snad mohu ještě dodat, že v mé práci nemůže jít jen o komunikaci klubu s našimi fanoušky. Musím usilovat o korektní komunikaci s fotbalovými fanoušky vůbec, vždyť vrcholový fotbal se musí hrát pro fanoušky, jinak to nemá smysl. Proto se v mé nadklubové práci (např. vůči FAČR a Asociaci ligových klubů, v rámci Unie českých fotbalových trenérů, v Nadaci fotbalových internacionálů či na portálech www.top-fotbal.cz a podobně) snažím prosazovat moderní trendy. Tedy i moderní trendy v komunikaci s fanoušky, kteří jsou totiž nejen velkými milovníky fotbalu, ale i velmi důležitými zákazníky, z jejichž kapes se také financuje profesionální fotbal. Proto také pro fotbalového manažera musí platit, náš zákazník = náš pán. I když to tak někdy bohužel nevypadá, zvláště když se zrovna moc nedaří v prvoligové soutěži a když se nemůžou domácí utkání hrát na stadionu v Ďolíčku, přesto toto krédo platí. Věřím, že tomu tak bude i nadále a že se komunikace klubu s fanoušky bude společným úsilím zlepšovat.“